måndag 25 juni 2012

Midsommar

Vitlökssniglar i smör inledde vi midsommarmaten med, mums!!
Rabarber-Mojitos
Före
Efter
Min favoritklibbal i midsommarnattsrodnad
Kisa-studio Spanien-Frankrike
Spanien-supportrar :)
Hemkommen efter härlig midsommar bland våra bästa vänner på vår sommarvilla. Vädret blev ännu bättre än väntat och vi njöt av god mat, glada skratt och utdragen pidroturnering på natten. Två tallar fälldes, den ena med en skruttig bandsåg av två envisa karlar (tallen skuggade kvällsverandan) och den andra rök med motorsåg nästa dag. Sköna bastubad och många simturer. Myggorna förargade en del, men vi flyttade inomhus hur som helst tills fotismatcherna i tv började. På lördagkväll hade vi vi fin kisastudio med Spanien-skjortor på. Skönt att ha vänner som övernattar så man hinner umgås utan stress under en längre tid. Jag njuter alltid av att få plocka ängens vackraste vilda blomster att pryda midsommarbordet med. Konstigt var det dock att fira den första midsommaren ever utan ett enda barn. Stavhopparen firade midsommaren med att tävla och fotisspelaren var ute på en ö med kompisar. Alla hade bra på sitt sätt. Idag har jag hämtat hem mamma från sitt intervallboende på ålderdomshem. Det kändes skönt att fixa fint åt henne hemma och bjuda nypotatis och sill åt henne i egna hemmet. Balkongen inredde jag med nyplanterade blommor. När vi kom hem till vår backe möttes vi tyvärr av de förbaskade hästmyrorna som invaderar vårt stockhus mitt på sommaren. Det tar emot att bekämpa dem med gift, men imorgon måste vi nog skaffa nåt att få bort dem med. På min kvällsrunda i trädgården njöt jag av att titta på Vallmon och Irisarna som nu blommar så vackert. Snart börjar pionerna blomma så även törnrosorna eller midsommarrosorna som de väl egentligen heter. Kanske jag kommer mig lite tidigare i säng nu än jag kommit under helgen. kanske..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar