fredag 20 april 2012

Delad glädje

"Om du genom din uppoffring kan glädja en annan människa handlar det inte längre om en uppoffring utan snarare om en förmån".

För några år köpte jag en kalender åt min mor med olika vidsomsord för varje dag under året. Ibland hajar jag riktigt till när det visar sig att orden passar så bra in på olika dagar. Konstigt..
Hämtade hem min mor idag från sjukhuset för att tillbringa en "permissionsnatt" med henne i hennes hem. Jag undrar vem av oss som var ivrigast.
- Kommer du nu först? jag har väntat så länge, mötte mig i dörren.
Att glädja en annan människa fyller ju på ens eget glädjeförråd. "Delad glädje är dubbel glädje" är ju inget dåligt ordspråk det heller.
Snön faller (för ovanlighetens skull....mamma är du ironisk eller? skulle dottern ha sagt) utanför fönstret. Jag gillar parenteser i parenteser, men jag gillar egentligen inte "takatalvin" som återkommer igen och igen OCH igen. För nån dag sen förklarade jag åt mina elever att våren NOG kommer NÄR vi ger upp och slutat vänta på den. DÅ kommer den och värmer alla frusna själar.

Igår var jag en aning för optimistisk (för ovanlighetens skull då igen kanske) och tog mina länkskor istället för vandringsskor när jag for på långpromenad. Hm... what was I thinking? På ett ställe i skogen ,där ingen gått eller kört med skoter, vadade jag upp till knäna i snö.
- Mamma varför flåsar du så? frågade dottern när hon ringde mig i djupsnön.
- För att jag håller på att drunkna i snö...
I slutet av promenaden genade jag över en åker. Hm... gyttja upp till vristerna. Nåja jag hade ju en orsak att inte skjuta upp tvätten av mina länkskor fler dagar då. Efter ett par timmar i torkskåpet är dom fit for fight igen.
Oj! Har jag fått tangentsvada då jag redan skrivit så här mycket? Det heter väl tangentsvada? Munsvada, pennsvada, tangentsvada. Whatever.
Jag tycker att det känns mysigt att sitta i köket i min mors lägenhet och filosofera lite, så länge JAG slipper se på Glamour på tv. Den " glädjen" slipper jag dela ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar